Η βιβλιοθήκη μας

Η βιβλιοθήκη μας
Βιβλιοθήκη ΕΜΜΕ

Τρίτη 27 Απριλίου 2010

ΜΕΛΕΤΕΣ ΚΑΙ ΔΟΚΙΜΙΑ » Διεπιστημονικές προσεγγίσεις
Ο τρελλός πρόεδρος και η γυναικεία ηδονή Ο τρελλός πρόεδρος και η γυναικεία ηδονή
Παράνοια, Μύθος, Τέχνη
Ρηγοπούλου Πέπη
Σελ.: 520
Σχήμα: 16,5Χ24
ISBN: 978-960-6760-39-6
Τιμή: 49.40 €
::. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις
::. Θεωρία / Εφαρμογές Τέχνης
::. Τέχνη
Στους αναγνώστες που επέλεξαν αυτό το βιβλίο συστήνουμε επίσης το: Όλος ο κόσμος μια σκηνή, Από τον Αισχύλο στον Μπρεχτ του Γιάγκου Ανδρεάδη.

Γιατί η ηδονή είναι ένα ζητούμενο; Γιατί στα συγκλονιστικά Απομνημονεύματά του ο τρελλός δικαστής, ο Πρόεδρος Schreber, τη συνδέει με το γυναικείο φύλο; Και γιατί, εκτός από αυτόν, ένα αρχαίο μυθικό πρόσωπο, ο μάντης Τειρεσίας, έχει την ίδια γνώμη όταν μιλά μπροστά στον Δία και την Ήρα; Γιατί o Freud συνδέει την παράνοια με την απωθημένη ομοφυλοφιλία, ενώ, αντίθετα, ο Lacan ανιχνεύει σ’ αυτήν κάτι το ανησυχαστικά οικείο, τόσο οικείο που o Dali, μιλώντας για την κριτική παράνοια, να δηλώνει ότι τον αφορά και αποτελεί τη βάση της δημιουργίας του; Και η γυναίκα; Τι νιώθει όταν γίνεται κομμάτι της καταδιωκτικής μανίας που καταλαμβάνει ένα σύμπαν ολόκληρο, το οποίο ο Οβίδιος ονόμασε Μεταμορφώσεις στο ποίημά του, που σφραγίζει τη σκέψη και την τέχνη μέχρι σήμερα;

Το νέο βιβλίο της Πέπης Ρηγοπούλου καλεί τον αναγνώστη, αυτόν τον μόνιμο συνένοχο, σε μια περιπλάνηση μέσα από κείμενα που εξιστορούν μια ψυχική νόσο, την παράνοια, μύθους και τελετουργίες που έχουν να κάνουν με τη μίμηση και τη μεταμόρφωση, καλλιτεχνικά έργα και διαδικασίες που αγγίζουν το αίνιγμα της δημιουργίας.


Mια σύντομη παρουσίαση στην
Ελευθεροτυπία
Τη σχέση τέχνης και ψυχανάλυσης βάζει στο αναλυτικό της στόχαστρο η Πέπη Ρηγοπούλου με το καινούριο βιβλίο της «Ο τρελός πρόεδρος και η γυναικεία ηδονή. Παράνοια, μύθος τέχνη» (εκδόσεις «Τόπος»). Οι θέσεις του Φρόιντ για τον ρόλο τον οποίο κατέχει το ασυνείδητο στο έργο του Λεονάρντο ντα Βίντσι, του Σέξπιρ και του Ντοστογέφσκι συνεξετάζονται στη δουλειά της Ρηγοπούλου με τα στοιχεία της μεταμόρφωσης που ενυπάρχουν σε όλες τις τελετουργίες και ανοίγουν τον δρόμο για τη συνάντηση της τέχνης με «το δράμα της παράνοιας και τον κόσμο του μύθου».

Στο κέντρο της προσέγγισης της Ρηγοπούλου βρίσκεται ένα διάσημο κείμενο: τα «Απομνημονεύματα ενός νευρασθενούς» του προέδρου του Εφετείου της Δρέσδης Daniel Paul Schreber. Το κείμενο δημοσιεύθηκε το 1903 και σχολιάστηκε διά μακρών το 1911 από τον Φρόιντ. Κι αν ο Φρόιντ έψαξε στην αυτοβιογραφική αφήγηση του δικαστή τη λανθάνουσα παράμετρο της ομοφυλοφιλίας, ο Λακάν ήρθε πολλά χρόνια αργότερα να μεταθέσει την αναγνωστική μας προσοχή στην αινιγματική του γλώσσα και να μετατρέψει «τον παρανοϊκό πρόεδρο σε ένα είδος καταραμένου καλλιτέχνη».

Με βάση αυτόν τον άξονα η Ρηγοπούλου μάς ξεναγεί στην ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης, συνομιλώντας, όπως παρατηρεί η ίδια, «όχι με την τρέλα ή τους ψυχικά ασθενείς, αλλά με έναν συγκεκριμένο άνθρωπο που νόσησε και κατέγραψε το μαρτύριό του».

Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Ελευθεροτυπία, 30/03/2008



Μια παρουσίαση στο Ποντίκι art

Μια αισθητικά άψογη έκδοση, της οποίας το θέμα και η ελληνική υπογραφή μας κίνησαν έντονα την περιέργεια. Πρόκειται για ένα βιβλίο στο οποίο μέσα από κείμενα της παγκόσμιας παράδοσης ανασύρονται περιστατικά ψυχικών διαταραχών, περιπτώσεων παράνοιας, εντοπίζονται μύθοι και τελετουργίες σχετικές με τη μίμηση και τη μεταμόρφωση, όπως επίσης ξεχωρίζονται καλλιτεχνικά έργα και διαδικασίες που θέτουν προβληματισμούς σχετικά με το μυστήριο της δημιουργίας. Όλη αυτή η «φασαρία» γίνεται προς χάριν της κατανόησης της ανθρώπινης φύσης αλλά και της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Αναζητώντας τα βαθύτερα κίνητρα των παραβατικών συμπεριφορών, η ψυχιατρική στο πρόσωπο του ψυχιάτρου μοιάζει με τους λατρευτούς αστυνομικούς ντετέκτιβ που προσπαθούν να διαλευκάνουν σκοτεινά μυστήρια. Φαίνεται πως μέσα από την απελευθερωτική διαδικασία της τέχνης τα καλλιτεχνικά έργα και δημιουργήματα της ανθρώπινης φαντασίας αφήνουν σημάδια – ίχνη, τα οποία η ψυχιατρική επιστήμη αναλύει ως τεκμήρια της σκοτεινής συμπεριφοράς του ανθρώπου. Η διαδικασία είναι εξαιρετικά γοητευτική και τα συμπεράσματα της επιστήμης, αρκετές φορές, κανονικά «έργα τέχνης». Σ’ αυτό το διανοητικό ταξίδι με τις απίστευτες κρυφές και σαγηνευτικές του πτυχές, μας παρασύρει η συγγραφέας, ανατρέχοντας στη Δρέσδη το 1903, όπου ο πρόεδρος του Εφετείου της ομώνυμης πολιτείας Daniel Paul Schreber δημοσιεύει ένα αυτοβιογραφικό κείμενο με τον εύγλωττο τίτλο «Τα απομνημονεύματα ενός Νευρασθενούς». Η συγγραφέας, έχοντας ήδη τα πολύτιμα συμπεράσματα προηγούμενων ειδικών για την περίπτωση του προέδρου, μεταξύ των οποίων εξέχουσα θέση κατέχει ο Φρόιντ, επιχειρεί έναν εκ νέου διάλογο με την τρέλα με έναν απρόσμενο εκπρόσωπο της, τον Πρόεδρο του Εφετείου της Δρέσδης!

Ξενοφώντας Μπρουντζάκης, Ποντίκι art, 17.04.08

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου